تبلیغات
اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیکشهر - آشنایی با تاریخچه ، اهداف ، ساختار ، نحوه عملكرد اداره تعاون ، كار و رفاه اجتماعی
 
اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیکشهر
«اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»
درباره وبلاگ


با توجه به اینكه در نظر است در آینده نزدیك همایشی تحت عنوان توسعه اقتصادی شهرستان های نیكشهر . فنوج و قصرقند در این شهرستان برگزار گردد این وبلاگ جهت ارتباط با مردم طراحی ، و اطلاعات همایش در این وبلاگ به اشتراك گذاشته میشود
شماره تلفن اداره جهت كسب اطلاعات بیشر05465223515

مدیر وبلاگ : محمد كریم قاضی زاده رئیس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیكشهر-- نویسنده : غلام محمد چاكرزهی

هدف از پیدایش وزارت کار :

1-    حل و فصل مسائل و مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی به منظور برقراری نظام منطقی روابط کار از طریق اتخاذ تدابیر قانونی و تمهیدات لازم و با بهره گیری از سازکارهای سر جانبی گرایی در موارد مختلف.

2-    سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت در زمینه مزد و سایر نظام های جبران خدمت کارگران.

3-    مشارکت در تدوین سیاست ها و راهبردهای اشتغال و برنامه ریزی مربوط به آن در چارچوب برنامه و سیاست های کلان دولت.

4-    تعیین سیاست  ها و خط مشی های لازم در زمینه استفاده کشور از خدمات نیروی کار خارجی و نظارت بر اشتغال آنان بر اساس قوانین.

5-    مطالعه در خصوص ویژگی های نیروی کار علل بیکاری و عوامل موثر بر نوسانات بازار کار.

6-    تهیه پیش نویس قوانین و مقررات و ضوابط میزان ما و توصیه های امنیتی و تنظیم و اجرای طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور بهبود و سالم سازی محیط کار.

7-    تهیه اطلاعات و آمار مربوط به نیروی کار و کارگاه به منظور فراهم آوردن امکانات لازم جهت استفاده از تهیه و تنظیم برنامه های اقتصادی و اجتماعی.و..................

برای دیدن بقیه مطالب بر روی گزینه ادامه مطلب كلیك كنید

 

تاریخچه اداره کار در ایران :

در آبان ماه سال 1323 در وزارت پیشه دهنده ، اداره مستغلی به نام اداره کل کار تشکیل شد. این اداره کل ابتدا برای رسیدگی به اختلافات تصویب نامه ای تنظیمکرد که در فروردین ماه سال 1324 به تصویب هیأت وزیران رسید. اولین طرح قانون کار در تاریخ 28 اردیبهشت ماه 1325 و در زمان تعطیلی مجلس به تصویب هیأت وزیران رسید. از آنجا که با تصویب قانون کار، سازمان کوچک اداره کل کار ، قادر به حل و فسل امور کارگیری نبود و از هر طرف دیگر یکی از گردانندگان حذب توده نیز در رأس پیشینه و منو قرار گرفته بود و حکومت وقت به سبب مخالفت های سیاسی حذب مذبور، مایل نبود امور کارگری کشور سلطه و اختیاری قرار دهد. لذا با تصویب هیأت دولت در 13/5/1325 وزرات خانة جدیدی به نام «وزارت کار و تبلیغات» از ادغام «اداره کل کار» اداره انتشارات و تبلیغات و اداره عمران و اصلاحات وزارت کشور متشکل و مأمور اجرای قانون کار گردید. در سال 1325 مظفر فیروز به عنوان اولین وزیر کار و تبلیغات معرفی شد.

تایخچه وزارت کار و امور اجتماعی  را می توان به دو دورة قبل و بعد از انقلاب اسلامی 1325 تا 1357 و 1357 تا 1382 تقسیم کرد.

در سال 1325 بعد از تصویب وزارت کار و تبلیغات توسط هیئت دولت، سرانجام در سال 1328 اجاره قانونی تاسیس وزارت کار از طرف مجلس به دولت داده شد و وزارت موجودیت قانونی پیدا کرد.

هدف و وظایف وزارت کار و تبلیغات در بدو امر با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان به شرح ذیل بود:

ایجاد مرجع بی طرف صلاحیت دار برای حل اختلافات کارگر و کارفرما و تمرکز امور مربوط به کار و مراقبت در تهیه اجرای مقررات قانون کار و قانون بیمه کارگران و حمایت و تامین بهداشت و رفاه کارگران و برقراری روابط با تشکیلات بین المللی کار.

هدف از پیدایش وزارت کار :

1-    حل و فصل مسائل و مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی به منظور برقراری نظام منطقی روابط کار از طریق اتخاذ تدابیر قانونی و تمهیدات لازم و با بهره گیری از سازکارهای سر جانبی گرایی در موارد مختلف.

2-    سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت در زمینه مزد و سایر نظام های جبران خدمت کارگران.

3-    مشارکت در تدوین سیاست ها و راهبردهای اشتغال و برنامه ریزی مربوط به آن در چارچوب برنامه و سیاست های کلان دولت.

4-    تعیین سیاست  ها و خط مشی های لازم در زمینه استفاده کشور از خدمات نیروی کار خارجی و نظارت بر اشتغال آنان بر اساس قوانین.

5-    مطالعه در خصوص ویژگی های نیروی کار علل بیکاری و عوامل موثر بر نوسانات بازار کار.

6-    تهیه پیش نویس قوانین و مقررات و ضوابط میزان ما و توصیه های امنیتی و تنظیم و اجرای طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور بهبود و سالم سازی محیط کار.

7-    تهیه اطلاعات و آمار مربوط به نیروی کار و کارگاه به منظور فراهم آوردن امکانات لازم جهت استفاده از تهیه و تنظیم برنامه های اقتصادی و اجتماعی.

8-    بررسی درخواست ایجاد کار یابی های غیر دولتی اعمال حساسیت های قانونی و نظارت بر  امور کاریابی  های مزبور.

9-    مطالعه سیاستگذاری و برنامه ریزی جهت ارتقای فرهنگ کار.

10- برنامه  ریزی پیگیری و نظارت بر انجام امور ورزشی تفریحی و فرهنگی کارگران و مشارکت در فراهم آوردن امکانات و تاسیسات مورد نیاز آن.

11- تهیه و اجرای برنامه های آموزشی در زمینه مسائل کار به منظور آشنایی کارگران و کارفرمایان و کارشناسان با قوانین و مقررات ذیربط.

12- سیاست گذاری و برنامه ریزی در زمینه بهبود رفاه اجتماعی جامعه کارگری.

13- سیاست گذاری و برنامه ریزی و تعیین استانداردهای آموزش های مهارتی تخصصی.

14- استقرار نظام آموزش های فنی حرفه ای کوتاه مدت با ارزش و عناوین مناسب جهت تکمیل هرم نیروی انسانی.

15-ارائه خدمات کارشناسی تسهیلات  مالی و سرمایه گذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت اجرای طرح های اشتغالزا و خود اشتغالی.

اهم وظایف مدیریت آموزش :

-        نیاز سنجی، امکان سنجی و تعیین اولویت های آموزشی.

-        تهیه و تدوین برنامه های آموزشی.

-        آماده سازی منابع مطالعاتی و متون آموزشی

-        اجرای دوره های آموزشی در سطوح پایه و مقدماتی، میانی و تکمیلی- پیشرفته و تخصصی.

-        ارتباط با دانشگاها و موسسات آموزش عالی در سطح کشور به منظور تامین اساتید و مدرسین         دروه های تجسمی.

-        هماهنگی با نهادهای ذیربط در زمینه طراحی و اجرای دروه های آموزش تخصصی ضمن خدمت کارشناسان ومدیران.

-        برقراری ارتباط تماس با سازمان ها و نهادهای کارگیری و کارفرمایی به منظور جلب مشارکت آنان

 

 

برنامه های مدیریت آموزش :

1- آموزش های ترویجی :

آموزش های ترویجی ویژه نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت در زمینه مسائل گوناگون کار و تاسیس اجتماعی، مسائل حقوق کار ، تشکل کارگری و کارفرمایی، طبقه بندی مشاغل، حفاظت و بهداشت کار تامین اجتماعی در برنامه های آموزشی 18 سانتی متر و با استفاده از توان کارشناسی واحدهای کار و امور اجتماعی و نظارت نمایندگان منتخب موسسه در مراکز استان اجرا می شود.

2-همایش های علمی و کاربردی و کارگاه های آموزشی :

این دوره ها ویژه مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی، کارشناسان و مدیران واحدهای ستادی و اجرایی است و شامل آخرین اطلاعات و دستاوردهای علمی اساتید و کارشناسان داخلی ومنابع بین المللی می باشد که به صورت نشست های علمی و کاربردی، کارگاهای آموزشی و همایش های یک تا دو روزه و با مشارکت فعال اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه و مراکز آموزش عالی و برجسته ترین نیروهای کارشناسی در تهران و مراکز استان برگزار می شود. حضور دانشجویان و پژوهشگران مسائل کار و اجتماعی در این برنامه آزاد است.

3-    آموزش های تخصصی و ضمن خدمت :

این برنامه ها با هدف توانمند سازی و تجهیز منابع انسانی مشاغل در وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان های وابسته در دو بخش آموزش های تخصصی و آموزش های عمومی برگزار می شود.

به منظور روزآمد کردن دانش تخصصی کارشناسان و مدیران بخش های روابط کار، اشغال و مطالعات اجتماعی کار، برنامه های تخصصی ضمن خدمت علاوه بر دوره های کاری و تخصصی تشکیل می گردد. این دوره ها با بهره گیری از جدیدترین مباحث و دستاوردها پژوهشی در روابط کار و اشتغال و استفاده از منابع بین المللی طراحی و اجرا می شود.

4-    آموزش های غیر حضوری :

با عنایت به توسعه و گسترش نظام اطلاع رسانی و ارتباطات و محدودیت های زمانی و مکانی نیروی کار برای حضور مستمر در دوره های آموزشی و همچنین ایجاد زمینه های ارتقاء کارآیی و بهره وری آنان ، برنامه های آموزش مستمر غیر حضوری با استفاده از جدیدترین روش های ارتباطی، متون آموزش مکتوب، روش های دیداری- شنیداری (تصوری- صوتی) و رسانه های گروهی برای اعضای هیات های تشخیص و هیات های حل اختلاف سراسر کشور در رشته حقوق کار اجرا می شود.

بررسی وضعیت اشغال در ایران :

در عصر حاضر، بسیاری از کشورهای جهان با شکل بزرگی به نام به نام بیکاری دست به گریبانند که عمدتاً ناشی از رشد جمعیت و ساختار غلط اقتصادی اجتماعی حاکم بر آن جامعه می باشد، هدف اصلی این طرح شناخت وضعیت اشتغال موجود در ایران و ارائه راهکارهای مناسب است معهذا، شناخت وضعیت موجود نیروی انسانی مستلزم انجام مطالعات نیازی در اقتصاد جمعیت و روند توسعه است. لذا دسترسی به اطلاعات آماری قابل اعتماد، در زمینة کلیه ویژگی های نیروی انسانی در سطح کشور بسیار اساسی است.

در این راستا، دگرگونی های جمعیتی، در چارچوب تغییر نظام اقتصادی- اجتماعی نگریسته شده و ابعاد مختلف مسئله در طی اجرای برنامه های خاص اقتصادی اجتماعی مطالعه و آثار پیامدهای هر یک مورد تجریه و تحلیل قرار می گیرد. بنابراین برای گرد آوری آمار و اطلاعات و ارائه تصویر دقیق از وضع موجود، با توجه به محدودیت های اولیه از اطلاعات آماری مربوط به سال 1375 از انتشارات مرکز آمار ایران  بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه استفاده شده است. نتایج بررسی های اولیه، ساختار کلی جمعیت کشور را مشخص       می سازد. سپس جایگاه نیروی انسانی در بخش های مختلف اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. بعلاوه ساختار جمعیت در مناطق مختلف شهری و روستایی مسئله فرصتهای اشتغال ، حرکت جمعیت و جابه جائی نیروی کار، چگونگی گسترش بازار کار در مناطق شهری و ابعاد بیکاری  در مناطق مختلف شهری و روستایی بررسی و تحلیل می شود. مهمترین دستاورد این بررسی عدم اشتغال بخش اعظم نیروی جوان کشور و ضرورت ایجاد زمینه های شغلی مناسب برای آنها و ایجاد فعالیت های خود اشتغالی مخصوصاً در مناطق مهاجر ـــ         می باشد.

جالب توجه اینکه، بخش اعظم نیروی انسانی را جوانان 10 تا 30 سال تشکیل می دهند که به سبب عدم برخورداری از تسهیلات مالی ارزان ، قادر به انجام فعالیت های مستقل  نیستند. لذا گسترش آموزش های مهارتی و افزایش تسهیلات مالی ارزان، رهگشای اصلی توسعه فعالیت های خوداشتغالی است. بر اساس اطلاعات آماری موجود، از کل طبیعت ده سال به بالا در حدود 2- 3 غیر فعال محسوب شده اند و از جمعیت غیر فعال نیز درصد بالای مربوط به زنان فعال در روستا می باشد که ضمن انجام فعالیت های خدماتی روزمره در فعالیت های کشاورزی و دامداری نقش اساسی دارند. همچنین بخش سهمی از ارزش افزوده مربوط به صنایع دستی توسط آنها ایجاد می شود.

سیستم های اطلاعات بازار کار :

چرخش نظام های اقتصادی و دولتی به سمت اقتصاد های دانش محور، تغییر الگوهای اشتغال ار بخش دولتی به بخش خصوصی و کاهش میزان اشتغال در بخش دولتی چالشی جدی برفرایند برنامه ریزی نیروی انسانی تحلیل کرده است. این تغییرات به ناچار موجب تغییر وظایف برنامه ریزان نیروی انسانی و نیاز بع رویکردهای متفاوت برنامه ریزی می گردد.

تجزیه و تحلیل بازار کار به عنوان سنجش و ارزیابی نیروهای اقتصادی و جمعیت شناختی که از یک طرف با فرآیند تعلیم و تربیت و از طرف دیگر با اشتغال در ارتباط هستند یکی از ابزارهای موثر در تنظیم و اجرای سیاست ها و برنامه های توسعه منابع انسانی و اشتغال می باشد.

ارتقاء بهره وری نیروی کار :

بهره وری شاه کلید گشودن گنجینه پنهان و عظیم استعدادهای شگفت منابع انسانی برای تشکل و ذخیره سرمایه انسانی در هر کشور و موثرترین ابزار در کشف ثروت بی پایان و آسیب ناپذیر آن جهت به استخدام درآوردن بهینه ذخائر و منابع ثروت طبیعی کشورها به شماری می رود. کشورهایی نظیر ژاپن به ــــ سلاح بهره وری و تکیه بر نیروی انسانی در زمره ثروتمندترین کشورهای قدرتمند جهان قرار گرفتند ولی متاسفانه بسیاری از کشورها با غفلت از ابزار کارساز بهره وری و کشف شگفتی های سرمایه انسانی، فقر و ذلت را قرین و همیار ملت های خویش نمودند.

ارزیابی عملکرد سیاست های اشتغالزای در ده سال اخیر :

در این طرح ، ضمن بررسی بازار کار کشور از بعد عرضه و تقاضا به سیاست های اشتغالزایی از برنامه های مختلف توسعه بعد از انقلاب پرداخته شده و اهداف عملکردهای برنامه های اول و دوم توسعه بعد از انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است.

در طی دوره برنامه اول (72- 67) عملکرد نشان دهنده ایجاد 2322 هزار خدمت شغلی جدید می باشد که به طور مشخص 353 هزار نفر بیشتر از رقم پیش بینی برنامه می باشد که این موفقیت حاصل استفاده از ظرفیت های خالی در بنگاه های تولیدی، بکارگیری حجم عظیمی از منابع داخلی و خارجی در طول سال های برنامه و نهایتاً افزایش رشد اقتصادی می باشد. در این بخش های اقتصادی ، بخش خدمات از رشد قابل ملاحظه ای در این سال ها برخوردار بوده و اشتغال جدید ایجاد شده در آن 1233 هزار نفر بوده که 1/53% شاغل جدید را شامل   می شود. البته در مقابل این توفیق همچنان نسبت سرمایه گذاری به تولید خالص داخلی در کشور در حدود نصف توسط کشورها همسنگ می باشد. همچنین با بررسی عملکرد در سال اول، برنامه دوم به این نتیجه رسیده است که اشتغال ایجاد شده در این دو سال نزدیک به نصف هدف پیش بینی شده در برنامه می باشد لذا ـــ به ایجاد مشاغل برای سال های بعد می رود. در نهایت برای رفع تنگناهای ایجاد اشتغال نتیجه گیری شده که به صنایع کوچک توجه بیشتری مندرج گردد چون صنایع کوچک عمدتاً از سطح رقابت و میزان کارایی بیشتری  برخورداند همچنین رشد و توسعه توریسم در کشور می تواند ضمن ارزآوری بالا موجب ایجاد فرصت های شغلی زیادی شود دیگر اینکه پیگیری شدید و دقیق سیاست های کنترل صنعت در برنامه های آتی توسعه و دقت و تلاش در جهت برآورد هر چه دقیق تر عرضه نیروی کار و توجه به کلیة فاکتورهای موثر در این زمینه          می تواند مورد توجه قرار گیرد.

بررسی حوادث ناشی از کار و ارائه راهکارهایی جهت کاهش آنها :

حوادث ناشی از کار در کلیه کشورهای جهان رخ می دهد. بر اساس آماری که سازمان بین المللی کار ارائه داده است. فقط در یک سال ، تعداد 104 میلیون حادثه در کشور های توسعه یافته و در حال  توسعه رخ داده است که از این تعداد 28500 مورد آن حوادث، منجر به فوت شده است. آمار حوادث در کشور ما نیر بسیار بالا است. از این رو شایسته است تحقیقی همه جانبه در این زمینه انجام شود تا  ابعاد این معضل اجتماعی مورد شناسایی قرار گیرد و از گسترش قلمرو آن جلوگیری شود.

هدف اساسی از این پژوهش شناخت میزان واقعی حوادث ناشی از کار در ایران است، با کسب شناخت و آکاهی نسبتاً کامل از میزان حوادث ناشی از کار و تبعات آن ، زمینه لازم برای سیاستگذاری های اصولی و موثر جهت پیشگیری از حوادث و در نتیجه کاهش میزان آنها فراهم خواهد آمد. به این ترتیب هدف های پژوهش را می توان به این صورت بیان کرد. شناخت میزان واقعی حوادث ناشی از کار آگاهی از علل عمده حوادث ناشی از کار- آشنایی با آثار تبعی حوادث ناشی از کار ارائه پیشنهادهائی جهت پیشگیری از حوادث ناشی از کار و کاهش آنها، کلیه کارگاهای زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی در قلمرو این پژوهش بوده و به این ترتیب متجاور از 700 هزار کارگاه بیمه شده ما برقمی 105 میلیون 500 هزار نفر بیمه شده ، مشمول این طرح واقع شده اند.

بررسی تطبیقی عملکرد مراکز کاریابی دولتی و خصوصی در ایران :

به طور کلی مراکز کاریابی اعم از دولتی و غیر دولتی در کشور وظایف و مسئولیت های متعددی را بر عهده داشته و به عنوان مرکز ثقل سیاستهای فعال بازار کار شناخته می شوند. خدمات مربوط به ــــ نیروی کار  سیستم اطلاعات کمی و کیفی از بازار کار، تهیه برنامه های ایجاد و اشتغال معرفی جویندگان کار به مراکز آموزش فنی و حرفه ای جهت گذراندن دوره های آموزشی، ارائه راهنمایی و مشاوره شغلی به جویندگان کار و متقاضیان نیروی کار و ... از عمده ترین وظایف و مسئولیت های مراکز کاریابی در کشور می باشند.در این راستا از یدگر وظایف عمده مراکز کاریابی که در پژوهش حاضر به عنوان ملاک های عمده جهت مقایسه عملکرد مراکز کاریابی دولتی و غیر دولتی در نظر گرفته شده اند ثبت نان از جویندگان کار می باشد که در واقع بخش عمده فعالیت های این مرکز را تشکیل می دهند. بر این اساس و جهت مقایسه پذیر نمودن عملکرد مراکز مذکور در زمینه های مورد نظر، شاخص های به شرح زیر تعیین و طی سال های (82- 1379) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته شد :

الف) شاخص نسبت فرصتهای شغلی کسب شده در بین مراکز کاریابی دولتی و غیر دولتی به تعداد جویندگان کار ثبت  نام شده در این مراکز.

ب) شاخص نسبت بکار گمارده شدگان در بین مراکز کاریابی دولتی و غیر دولتی به تعداد فرصتهای شغلی کسب شده توسط مراکز مذکور.

ج) شاخص نسبت بکار گمارده شدگان در بین مراگز کاریابی دولتی و غیر دولتی به تعداد جویندگان  کار ثبت نام شده در مراکز مذکور.

نتایج بدست آمده از این است که در زمینه شاخص" نسبت تعداد فرصت های شغلی کسب شده به تعداد جویندگان کار" مراکز کاریابی غیر دولتی عملکرد مطلوبتری را نسبت به مراکز کاریابی دولتی از خود نشان داده اند. به گونه ای که بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده، نسبت تعداد فرصت های شغلی کسب شده به جویندگان کار ثبت نام شده در بین مراکز کاریابی دولتی 16 درصد و در بین مراکز کاریابی غیر دولتی 41 درصد بوده است. به عبارت دیگر بررسی های انجام شده در خصوص  فعالیت مراکز کاریابی حاکی از این است که در بین مراکز کاریابی دولتی در مقابل هر 100 نفر جوینده کار، 16 فرصت شغلی و در بین مراکز کاریابی غیر دولتی 41 فرصت شغلی کسب شده است که این امر موفقیت مراکز کاریابی غیر دولتی در زمینه کسب فرصت های شغلی برای جویندگان کار را نشان  می دهد. بر هیمن اساس در خصوص شاخص" نسبت بکار گمارده شدگان به فرصتهای شغلی کسب شده " آمار و اطلاعات موجود گویای این واقعیت است که مراکز کاریابی دولتی از عملکرد مطلوبتری برخوردار بوده اند.

در همین راستا بررسی های به عمل آمده در خصوص شاخص " نسبت بکار گمارده شدگان به جویندگان کار" نشان می دهد که تفاوت چندانی در این زمینه بین مراکز کاریابی دولتی و غیر دولتی وجود نداشته و مراکز مذکور بطور میانگین قادر بوده که تنها زمینه لازم جهت اشتغال و معرفی به کار 14 درصد از کل جویندگان کار را فراهم نمایند که این امر ضعف مراکز مذکور در زمینه فراهم آوردن شرایط لازم برای اشتغال بیکاران ثبت نام شده در این مراکز را نشان می دهد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 24 شهریور 1396 09:56 ق.ظ
You actually make it seem so easy with your presentation but
I find this matter to be actually something that I
think I would never understand. It seems too complex and very broad for me.
I'm looking forward for your next post, I'll try to get the hang of it!
دوشنبه 13 شهریور 1396 06:12 ق.ظ
What's Taking place i'm new to this, I stumbled upon this I've found It absolutely
useful and it has helped me out loads. I am hoping to give a contribution & assist other customers like its aided me.

Good job.
چهارشنبه 25 مرداد 1396 12:33 ب.ظ
Great goods from you, man. I have be mindful
your stuff previous to and you're just extremely magnificent.
I actually like what you've acquired right
here, really like what you are saying and the best way wherein you say it.
You're making it entertaining and you continue to care for
to keep it wise. I can not wait to read far more from you.
That is actually a tremendous website.
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:16 ق.ظ
There is definately a great deal to know about this issue.
I really like all of the points you have made.
شنبه 14 مرداد 1396 08:10 ب.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to more added agreeable from you! By the way, how could we communicate?
دوشنبه 9 مرداد 1396 12:48 ب.ظ
Hi, I think your site might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog site in Chrome, it looks fine but when opening
in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you
a quick heads up! Other then that, great blog!
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 10:59 ب.ظ
Whats up this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use
WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
I'm starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get advice from someone with
experience. Any help would be enormously appreciated!
دوشنبه 21 فروردین 1396 04:39 ب.ظ
Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any suggestions on how
to get listed in Yahoo News? I've been trying for a while but I never seem to get there!

Many thanks
دوشنبه 21 فروردین 1396 08:59 ق.ظ
Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed!
Extremely helpful info specifically the remaining
part :) I take care of such information much. I was
seeking this particular info for a long time. Thanks and best of luck.
چهارشنبه 16 فروردین 1396 12:51 ب.ظ
Aw, this was an incredibly nice post. Spending some time and actual effort to generate a really good article… but what can I say… I put things off a whole lot and never manage
to get anything done.
یکشنبه 13 فروردین 1396 08:58 ب.ظ
I pay a quick visit everyday some websites and information sites to read content,
but this webpage gives quality based content.
پنجشنبه 10 فروردین 1396 11:51 ب.ظ
Pretty! This has been an incredibly wonderful post.
Thank you for providing this information.
دوشنبه 20 مرداد 1393 10:24 ق.ظ
سلام لطفا از قسمت تعاون بیشتر مطلب بزارید با تشكر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما